Podstawy akwarium roślinnego

Dyskusje na tematy związane z roślinami

Moderatorzy: piotrK, sagitta

Awatar użytkownika
Siara
Posty: 164
Rejestracja: 10 mar 2008, o 21:17
Imię: Robert
Lokalizacja: Gliwice

Podstawy akwarium roślinnego

Post autor: Siara » 9 sty 2011, o 14:51

Ponieważ ciągle powracają podstawowe pytania, postanowiłem zebrać trochę informacji na temat prowadzenia/zakładania akwarium roślinnego , które powinny przydać się szczególnie akwarystom zaczynającym przygodę z tym pięknym hobby.

1. Odpowiednie oświetlenie

Rośliny to organizmy żywe, które produkują energię w procesie fotosyntezy do której niezbędna jest wystarczająca ilość światła.

W przypadku akwarium (o wysokości do 50cm) minimalna ilość światła do wzrostu mniej wymagających roślin to 0,3W/litr wody w akwarium (używając wartości W/l mam na myśli ilość światła dostarczaną przez standardowe świetlówki). Z tym , że taka ilość światła raczej tylko w niższych zbiornikach.
Umiarkowana ilość światła to około 0.5W/litr , która to ilość jest w zupełności wystarczająca do uprawiania znakomitej większości roślin w akwarium, zalecana 0.5-0,8W/litr.
Akwaria z dużą ilością światła , czyli powyżej 0,8W/l, stwarzają więcej problemów w ich prowadzeniu w szczególności początkującym akwarystom. Jest to związane z szybkim tempem fotosyntezy a co za tym idzie zapotrzebowaniem na składniki odżywcze w szczególności na węgiel , który jest podstawowym składnikiem potrzebnym do budowy komórek!
Maksymalna ilość światła to 1,3-1,6W/l, powyżej tej wartości rośliny już nie zwiększają tempa fotosyntezy w związku z czym, każdy następny wat to wspomaganie naszych kochanych firm energetycznych.
Zbiorniki o wysokości do 50cm najlepiej oświetlać świetlówkami , powyżej warto rozważyć oświetlanie lampami HQI.
Najbardziej fotosyntetyczne jest widno o długości fali 400-500 nm oraz 620 - 680 / 720 nm.
Oczywiście rośliny wykorzystają każde widmo i się do niego dostosują, jednak dobranie oświetlenia wg powyższej wskazówki pozwoli osiągnąć lepsze przyrosty jak i wybarwienie roślin.
Najlepsze oświetlenie dla roślin to światło o barwie od 4000K-10000K , proszę jednak pamiętać , że barwa światła ma wpływ tylko na to w jakich kolorach będziemy oglądać nasze akwaria i ich mieszkańców. Światło słoneczne ma temp. 5500-6500K
Obrazek
Obrazek

Źródło światła najlepiej dobierać tak , aby wykresy emitowanego widma miały wyraźne piki w zakresie 400-500 nm i 620-680 nm jak na diagramie powyżej.
Pamiętaj - odpowiednie oświetlenie to podstawa w przypadku roślin akwariowych!

2. Odpowiednie podłoże dla roślin

Rośliny pobierają związki odżywcze zarówno z wody, jak i z podłoża, które w naturze jest podstawowym źródłem z którego rośliny czerpią pierwiastki oraz z którego są one uwalniane do wody. Nowoczesne podłoża (specjalne granulaty) spełniają w akwarium podwójną rolę: dostarczają związków odżywczych dla roślin i stabilizują parametry wody na odpowiednim poziomie.

Podłoża możemy podzielić na kilka kategorii:

Podłoża sprowadzane z naturalnego źródła pochodzenia:
ADA Aqua Soil Amazonia
ADA Malaya
ADA Africana
Aquatic Nature Pro Soil ?

Podłoża preparowane na bazie gleby (pochodzenie nieznane):
Aqua-Art Substrate
JBL Manado
Oliver Knott Nature Soil

Podłoża neutralne - w akwarystyce najczęściej wykorzystuje się podłoże kwarcowe (piasek o granulacji 1-3mm do uzyskania tzw. plaży), które jednak nie powinno przeważać w zbiorniku (zbyt jasne podłoża wpływa negatywnie na wygląd roślin i kondycję ryb - szczególnie pochodzących z rejonów Ameryki Południowej). Innym często spotykanym podłożem jest ciemne podłoże bazaltowe (czarny kolor), które jednak z uwagi na ostre krawędzie może uszkadzać delikatne wąsiki ryb dennych i krewetek.

W handlu dostępne są też żwiry komercyjne - pochodzące z naturalnych źródeł (żwiry ADA),
podłoża na bazie lawy wulkanicznej takie jak Volcanit i Aqualit.

Podłoża substratowe pod żwirowe - żyzne, z dodatkiem związków organicznych lub mineralnych (tzw. podłoża nawozowe, substraty) Aquabotanique Biogrunt , Tropica Plant Substrate , JBL Aquabasis , Filtus Floran, Tetra Plant Complete Substrate.

Podział ze względu na granulację:
1-3mm (idealne do akwarium roślinnego)
3-5mm (dobre do akwarium roślinnego)
5-7mm
7-10mm

Do akwarium roślinnego zaleca się stosowanie podłoża żyznego czyli substratów typu ADA / Aqua-Art lub substratów pod żwirowych przykrytych żwirkiem o granulacji 1-5mm.

3. Dozowanie dwutlenku węgla do wody (CO2)

Dwutlenek węgla jest gazem, który ma ogromne znaczenie w akwarystyce roślinnej. Z uwagi iż węgiel jest podstawowym budulcem wszystkich związków organicznych - jego zapotrzebowanie u roślin wodnych osiągających duże przyrosty jest znaczne, niestety wolnego dwutlenku węgla rozpuszczonego w wodzie jest o wiele mniej niż w powietrzu. Ponadto węgiel występuje w wodzie w różnych formach w zależności od parametrów fizyko-chemicznych wody, co ma wpływ na jego przyswajalność przez rośliny wodne.

Dlatego dozowanie dwutlenku węgla do wody akwariowej jest niezbędne do zachowania intensywnego wzrostu i odpowiedniej kondycji roślin. CO2 uważany jest przez wielu jako "siła napędowa" w akwarium roślinnym czyli po prostu Supermacro. Warto pamiętać, że dodatek CO2 może w pewnym zakresie zrekompensować roślinom niedobór oświetlenia .
Jednym z najpopularniejszych sposobów dozowania/rozpuszczania CO2 jest spiek ceramiczny , który sprawdza się bardzo dobrze w zbiornikach do ok 300L powyżej polecam skorzystać z zewnętrznego reaktora Co2.
Możemy również stosować suplementację węgla w postaci płynnej np. Easy Carbo firmy Easy Life lub Seachem Fluorisch Excel, jednak ze względów finansowych jest to dobry sposób uzupełniania węgla w zbiornikach z niskim poziomem światła i raczej nie większych niż 100L.


4. Odpowiedni wybór filtra i dobór wkładów filtracyjnych

Pozwolę sobie zacytować słowa Dikiego , które doskonale opisują jak powinna wyglądać filtracja w akwariach roślinnych:

„Ceramika to dobre medium filtracyjne ... ale nie do akwarium roślinnego.
W tanganice czy malawi preferowane są filtry z dużym przepływem i rzadkie złoże - czyli ceramika. Woda jest słabo nasycona tlenem i żeby nie doprowadzić do gwałtownego spadku ilości tlenu musi być tam złoże mało wydajne. Woda wiele razy na godzinę przechodzi przez filtr, i za każdym razem część NH4 ulega nitryfikacji do NO3. I jest to główne zadanie takiego złoża - z którego zresztą dobrze się wywiązuje.
W akwarium roślinnym zadaniem filtra nie jest nitryfikacja NH4. Rośliny same wchłoną NH4 z apetytem - wolą tą formę azotu od NO3. Inna sprawa, że przy naszych małych obsadach produkcja NH4 nie jest zbyt duża.
Głównym "wrogiem" jest DOC (Dissolved Organic Carbon) czyli rozpuszczony węgiel organiczny (cukry proste i złożone, tłuszcze, aminokwasy, białka - z karmy i produktów przemiany materii ryb oraz reszty chelatowe). DOC stanowi karmę dla bakterii symbiotycznych w koloniach glonów. Diana Walstad badając próbki glonów z własnych zbiorników zauważyła, że glony nie występują w monokulturach i że w każdej próbce glonów znajdowały się ogromne ilości symbiotycznych bakterii.
Filtr ma za zadanie zabrać pożywkę tym bakteriom.
Złoże w holenderskim powinno być gęste - woda powinna "przeciskać się" przez złoże. W takim złożu osiedlają się bakterie żywiące się DOC, które mineralizują DOC do form przyswajalnych dla roślin. Nie musimy mieć filtra o bardzo dużych przepływach - Rataj zaleca filtry o przepustowości 2-3 objętości zbiornika na godzinę. A stosuje w swoich akwariach również filtry o przepływie 1,5-2 objętości zbiornika. Według Rataja taka konfiguracja daje optymalne warunki do rozwoju bakterii w filtrze.
Gęste złoże w malawi doprowadziłoby do szybkiego zabrania tlenu ze zbiornika i śmierć bakterii nitryfikacyjnych (ryby padłyby pierwsze). W akwarium roślinnym nasycenie wody tlenem jest bardzo duże - w dobrze oświetlonych i nawożonych zbiornikach wręcz na granicy nasycenia gazem dla danej temperatury (im niższa temperatura tym więcej gazu może się rozpuścić w wodzie). Uważam że im większa wydajność pompy tym złoże powinno być gęstsze i o mniejszych ziarnach - tak aby stłumić zbyt szybki przepływ wody.
Takie gęste złoże powinno wypełniać 2/3 do 3/4 objętości filtra. W swoim Unimaxie 250 mam tylko cienką gąbkę - reszta złoża to Eheim EhfiLav - drobna, mocno porowata lawa wulkaniczna. Wadą tego rozwiązania jest cena.
Keramzyt też jest dobry, pod kilkoma jednak warunkami. Musi być drobny (żadnych dużych brył), o w miarę równomiernej granulacji i, co ważne, mieć mocno porowatą strukturę. Trzeba go również sprawdzić na obecność wapnia.”
Od siebie dodam , że nie istnieje coś takiego jak nadfiltracja , natomiast filtracji nigdy za dużo!
Nawożąc zbiornik metoda EI konieczna jest odpowiednia cyrkulacja w zbiorniku, zapewniająca roślinom transport pierwiastków. Zalecany przepływ wody w tak prowadzonym akwarium powinien wynosić około 5-10 jego objętości na godzinę. Możemy to uzyskać dobierając odpowiednio większy filtr lub stosując pompy cyrkulacyjne, co może być lepszym rozwiązaniem ze względu na szerszy a tym samym mniej intensywny strumień wody.



5. Odpowiednie nawożenie

kolejny cytat z Dikiego :

„Nawożenie ustawiamy od super-makro czyli od CO2. Każde nawożenie mikro/makro bez odpowiedniego poziomu CO2 to proszenie się o kłopoty. Ponieważ testy kropelkowe są niedokładne więc na ustawienie poziomu CO2 najlepiej przeznaczyć weekend. Pomiar pH i TWW i wyliczenie z kalkulatora stanu wolnego CO2 w wodzie. Później bawimy się reduktorem tak długo aż uzyskamy takie wyniki testów jakich potrzebujemy. Można ustawić CO2 na poziomie nie 15-25 a 25-40 ppm i obserwować czy ryby nie mają objaw przyduchy (niedokładność testów działa w obie strony).

Makro:
Azot. Nie bójmy się azotu! Lepiej dać azotu za dużo niż za mało! Lepiej żeby azotu było 40 ppm niż 10 ppm. Masz wtedy przynajmniej pewność że jest go pod dostatkiem.
Niskie poziomy azotu przydatne są kiedy szlifujemy aranżację pod ostateczną fotografię i chcemy maksymalnie wybarwić rośliny. Wówczas faktycznie trzymamy azot na niskim poziomie. Na co dzień lepiej jednak bezpieczny wyższy poziom.

Potas.
Tak samo jak azot. Lepiej lekki nadmiar niż niedobór. Braki potasu łatwo zdiagnozować - dziurawienie starych liści i ich wzmożone gubienie to pewne oznaki braku potasu. Jeśli kranówka nie ma zbyt wysokich poziomów siarczanów to sięgamy po tanie i dobre K2SO4. Jeśli masz podwyższone poziomy SO4 to wprowadź KHCO3.

Fosfor.
W stabilnych akwariach można bezpiecznie utrzymywać wysokie poziomy PO4. Sam kiedyś pojechałem z fosforem do 5-7 mg/l. (nawożenie "na oko" ) Sięgnąłem po testy bo zaczęło mi dziwnie deformować stożki - glonów nie było. Często słyszy się rady aby fosfor utrzymywać na poziomie 1 mg/l lub nawet wyższym. Ja jednak jestem zwolennikiem limitowania fosforu w akwariach niestabilnych czy dojrzewających. 0,1 - 0,25 ppm i powolutku ciągniemy w górę wycofując się jeśli tylko pojawiają się glony. Trzeba pamiętać o inercji zbiornika związanej z możliwością magazynowania fosforu przez rośliny. "Najedzone" fosforem rośliny mogą 3-krotnie zwiększyć swoją masę bez pobierania P.

Magnez.
Nieszczęsne Ca-Mg. Jeśli magnezu jest w kranówce za mało (bardzo często) to sięgamy po MgSO4*7H2O. Lepiej podbijać poziom Mg stopniowo i nie zapominać o odpowiednim poziomie potasu.

Mikro.
Co kto lubi PGClasssic , Intermag , Tropica TPN , żelazo zbilansowane z pozostałymi pierwiastkami takimi jak Mangan , Cynk , Molibden , Bor”

Do tekstu powyżej jedna uwaga odnośnie wyliczania poziomu CO2 z zależności Ph/Kh , otóż przy substratach jono wymiennych otrzymujemy błędny wynik spowodowany wpływem tych podłoży na Ph i Kh. W takim wypadku lepszym rozwiązaniem jest ustawienie CO2 na tzw. „przyduchę”.
Zaczynamy od 1b/2-3s i zwiększamy ilość gazu co 2-3h obserwując ryby , jak zaczną często podpływać do tafli wody lub pływać bezpośrednio pod nią należy zmniejszyć dozowanie gazu o dwa kroki w tył – to jest maksymalny poziom CO2 dla naszego zbiornika.
Zalecałbym poziomy macroelementów nie mniej niż N-10/P-1/K-20/Mg-10.
pozdrawiam
Robert

Awatar użytkownika
militarius5
Posty: 578
Rejestracja: 13 kwie 2010, o 15:05
Imię: Kuba
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontakt:

Re: Podstawy akwarium roślinnego

Post autor: militarius5 » 9 sty 2011, o 17:26

Robert, świetny artykuł! Na pewno się przyda :)
Fotografia -> http://www.kubaflorkiewicz.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

lasocik
Członek GSA
Posty: 248
Rejestracja: 18 mar 2010, o 07:58
Imię: Łukasz

Re: Podstawy akwarium roślinnego

Post autor: lasocik » 10 sty 2011, o 07:16

dzieki bardzo fajnie i jasno napisane:):)

Awatar użytkownika
Seboos
Administrator
Posty: 5045
Rejestracja: 31 sty 2007, o 19:33
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Podstawy akwarium roślinnego

Post autor: Seboos » 10 sty 2011, o 11:34

Siara - moge to wrzucić do artykułow na stronę główną :?:
W każdej organizacji znajdzie się jedna osoba, która wie, co jest grane. Ta osoba powinna zostać natychmiast zwolniona ;)

Awatar użytkownika
Siara
Posty: 164
Rejestracja: 10 mar 2008, o 21:17
Imię: Robert
Lokalizacja: Gliwice

Re: Podstawy akwarium roślinnego

Post autor: Siara » 10 sty 2011, o 18:14

Seba z mojej strony nie ma żadnych przeciwwskazań a myślę że i Paweł się nie obrazi za krzewienie wiedzy akwarystycznej :)
pozdrawiam
Robert

Awatar użytkownika
zielony_mintaj
Członek GSA
Posty: 3252
Rejestracja: 23 lis 2007, o 18:59
Imię: Paweł
Lokalizacja: Katowice

Re: Podstawy akwarium roślinnego

Post autor: zielony_mintaj » 11 sty 2011, o 07:29

:clap: Ekstra, przyda się na pewno :ok:
Do not fight the macro algae, grow the macro algae.
Tom Barr

Awatar użytkownika
Seboos
Administrator
Posty: 5045
Rejestracja: 31 sty 2007, o 19:33
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Podstawy akwarium roślinnego

Post autor: Seboos » 11 sty 2011, o 10:16

no to sie biorę do roboty :) Dzięki :)
W każdej organizacji znajdzie się jedna osoba, która wie, co jest grane. Ta osoba powinna zostać natychmiast zwolniona ;)

Miakwanus
Posty: 43
Rejestracja: 1 kwie 2011, o 18:16
Imię: Michał

Re: Podstawy akwarium roślinnego

Post autor: Miakwanus » 6 kwie 2011, o 19:07

Świetnie streszczone informacje. Bardzo przydatne dla początkujących rośliniarzy i nietylko...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości